Markt am Yppenplatz in Ottakring. Ein bunter Mix aus ungefähr Allem, was Österreich heutzutage ausmacht. Sehr vielfältig und entspannt an diesem sonnigen Samstag Vormittag im Dezember. Ein unaufgeregtes Nebeneinander.
„Staat und Geld abschaffen” hat da jemand auf eine Hauswand gepinselt, ein anderer will keine Wahlen, sondern einen Volkskrieg stattdessen.
Ein kleiner Teppich mit dem Bild eines bärtigen Mannes springt mir ins Auge. Ich frage den den Mann, der die Waren an diesem Stand anbietet, wer denn das sei und zeige auf den Teppich. „Ein Gott”, sagt er. „Ein wichtiger?” frage ich. „Ja”, meint er. Er scheint sich unangenehm zu fühlen, ist aber nicht unhöflich. „Ist er für alle Muslime da” frage ich? „Ja”.
Zunächst will er nicht, dass ich ein Foto mache, schliesslich willigt er aber ein und breitet den Teppich sogar aus, damit auch erkenntlich ist, wer darauf abgebildet ist.
Gleich neben dem Teppich liegen kleine Jesus-Figuren (oder Engel?) in einem Körbchen. Ich schaue sie genauer an, der Mann zuckt bloss mit den Schultern und ich gehe weiter.
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On a sunny, mild Saturday morning in December I decide to go to Yppen Square, an area I have already photographed several times. It is a place which in some way represents what Vienna is these days: a town with a growing number of new citizens from “the East” (Eastern Europe, Turkey mainly).
On this Saturday morning there is a country market at the square which is packed with customers and with people enjoying the sunny day in front of restaurants, coffee houses and on benches.
On a wall somebody had the urge to spray a message, demanding: “No state, no money!”
Another message on a wall says that elections would be better replaced by guerilla-like fighting. People pass the slogans without paying attention; they probably count on the fact that the messages will be removed sooner or later anyway.
A small carpet picturing a bearded man catches my eye. I ask the man (Turkish probably) behind the counter who this man on the carpet is and he answers, “This is a god.”
“An important one,” I ask. “Yes,” he answers. He seems to feel uncomfortable but does not have an impolite or harsh attitude.
One more question on my side though: “Is it a god for all Muslims?” “Yes.” First he doesn’t want me to take a picture, but then changes his mind and even spreads out the carpet to make it look better on the photo.
Next to this “God” is a box with plastic-wrapped “little Jesus” figures. I take a closer look at them, the man shrugs his shoulders and I leave.
All in all a nice atmosphere with lots of options for development. In many ways.
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